آیین خانواده در قرآن
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده لیاقت علی بلخی
- استاد راهنما محمد تقی دیاری بیدگلی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1381
چکیده
تشکیل خانواده یک نیاز حیاتی انسان است که تأمین اهداف و مقاصد پنهان و آشکار آن نیازمند بهره مندی از یک راهنمایی دقیق و جامع می باشد. پژوهش حاضر کوشیده است تا ابعاد گوناگون این مسأله را در پرتو آیات قرآن و روایات معصومین( مورد بررسی قرار دهد. ازدواج، اهداف متعددی را تأمین می کند؛ خودکفایی و استقلال، آسایش و آرامش، تأمین نیازهای جنسی، بقای نسل، تکامل، سلامت و امنیت اجتماعی، عشق و محبت، و تعاون در اطاعت و عبادت، از جمله اهدافی هستند که آیات و روایات به آن اشاره دارد. آموزه های اسلامی تأکید بسیاری بر تحقق ازدواج میان زن و مرد داشته و تجرد را مورد نکوهش قرار داده است. افراد مجرد اثر کمتری در فعالیت های مثبت اجتماعی دارند، و تجرد همچنین موجب افزایش انحرافات رفتاری و جنسی در جامعه می شود. از سوی دیگر، انتخاب همسر باید بر اساس معیارهای خاصی صورت بگیرد؛ سنخیت در ایمان، سنخیت در احصان و پاکدامنی، و همچنین کفو بودن زن و مرد، جزء معیارهای اسلام برای انتخاب همسر است. با آن که اسلام دستورات ساده ای برای ازدواج وضع نموده، اما مشکلات اقتصادی، تشریفات و رسوم غلط ازدواج را برای جوانان بسیار سخت می کند، و این امر می تواند موجب افزایش انحراف ها و اضطراب اجتماعی و تعطیلی امر ازدواج گردد. در آئین اسلام، تأمین نیازمندی های زن به عهده مرد نهاده شده و مهریه نیز به عنوان هدیه ای از سوی مرد و پشتوانه ای برای زن واجب گردیده است. همچنین آئین اسلام برای استحکام بنیان خانواده، وظایفی را برای هر یک از زوجین، و نیز وظایف متقابلی را برای والدین و فرزندان مقرر نموده است. تربیت اخلاقی، تعلیم، تأدیب، آموزش قرآن و احکام دین، و تزویج اولاد از وظایف والدین است. از فرزندان نیز خواسته شده تا با گفتار و کردار نیک با والدین خود روبرو شوند، دستورات ایشان را اطاعت نمایند و نهایت تواضع و فروتنی را نسبت به آنان رعایت کنند.
منابع مشابه
زن، خانواده و ازدواج در آیین بودا
اخلاقیات، نظامهای اجتماعی و خانواده، موضوعی نیست که مرتبط با دین بودایی[1] باشد؛ سابقه این نظامها را میتوان با تاریخ بشریت یکی دانست[2]، در ادیان سامی[3]، سایر ادیان و آیین بودا (که موضوع این مقاله است)، درسها وآموزههای گوناگونی که دارای مشترکاتی (هم از نظر اخلاقی و هم از نظر ظواهر)، با سایر ادیان میباشد، وجود دارد. ما در این تحقیق با بهرهبردن از منابع معتبر علمی که اسامی آن به ترتیبِ نگا...
متن کاملدرآمدی بر جامعه شناسی خانواده در قرآن
این نوشتار نگاهى گذرا به برخى از مباحث جامعه شناسى خانواده دارد. موضوعات در این مقاله عبارتند از: تعریف خانواده، شکل گیرى خانواده، انواع خانواده، انواع ازدواج، مقام زن، والدین، فرزندان حفظ کیان خانواده و معیارهاى انتخاب خانواده. در تعریف خانواده، نویسنده به خانواده گسترده متمایل است و در بحث شکل گیرى خانواده، هرج و مرج جنسى را باور ندارد. خانواده چند همسرى، مرکب، زن سالار، گسترده از شکل هاى...
متن کاملقرآن و نقش تربیتى مادر در خانواده
این نوشتار به نقش تربیتی مادران در نهاد خانواده پرداخته و در بخش درآمدی نقش های سه گانه طبیعی زنان: دختر، همسر و مادر خانواده را به بحث نشسته و به این نتیجه رسیده است که قرآن بیشترین ستایش را از زنان در نقش مادری داشته و در تقسیم وظایف میان زن و شوهر کار تربیت فرزندان را به مادران سپرده است. رهیافت به این وظیفه سپاری از سوی قرآن به باور نویسنده از دو راه میسر است.دستورات صریح قرآن در واگذاری تر...
متن کاملهمگرایى و فروپاشى نهاد خانواده در قرآن
بررسى عوامل همگرایى و فروپاشى نهاد خانواده از منظر قرآن است. نویسنده در آغاز دیدگاههاى متفاوت راجع به پیشینه تاریخى چگونگى شکلگیرى خانواده را مطرح مىکند، آن گاه نظریات گوناگون را در بارهى سلامت خانواده مورد بررسى قرار داده و به تبیین دیدگاه قرآن نیز پرداخته است، سپس از فروپاشى خانواده سخن گفته، علل و اسباب آنرا نیز از منظر قرآن بحث مىکند، در این راستا، عوامل فروپاشى را به دو دسته برون خا...
متن کاملتعریف خانواده از منظر قرآن
خانواده برطرف کننده نیاز اجتماعى و تکاملى و بستر بهبود وضعیت بشر است و در نظر قرآن اساس آن بر دوستى و محبت و حقوق برابر شوهر و همسر بنا شده است. نگارنده بر آن است که چون انسان موجود اجتماعى است و فرآیند تکامل آن نیز در گرو خانواده مىباشد، نیاز به تشکیل خانواده دارد، چنان که نوزاد انسان بیش از هر موجود دیگر نه تنها از رهگذر تأمین نیازهاى جسمى که در بعد روحى و روانى و شخصیتى وابسته به پدر و ماد...
متن کاملبررسی تطبیقی آیین ابیونی با قرآن: پاسخگویی به شبهه اقتباس
امین قضایی در کتاب نامههایی برای محمّد (ص) پیامبر؛ پژوهشی بر ریشههای قرآن احکام اسلامی را متأثر از مذهب یهود میداند و معتقد است متن کنونی قرآن، نامهها و ملحقاتی بوده که از طرف فرقهای یهودیمسیحی به نام «ابیونیها» برای پیامبر اسلام (ص) ارسال میشده است. این جستار مدعیات امین قضایی را به روش تحلیلیانتقادی و با رویکرد تاریخی بررسی میکند. با بررسی تاریخ فرقه ابیونی و مطالعه تطبیقی آ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023